خانه / دوره‌های آموزشی / شرح دوره تئوری و عملی جامع روبات‌های پرنده

شرح دوره تئوری و عملی جامع روبات‌های پرنده

در حال حاضر حدود 11000 پرنده تجاری در کشور فعال می‌باشند و این بازار هر روز گسترده‌تر می‌شود، امروزه دیگر مولتی‌روتور‌ها و شاخص آن‌ها کوآدروتور‌ها از یک روبات پرنده عجیب به‌وسیله‌ای آشنا و کاربردی تبدیل شده‌اند و بازارهای بسیاری از اسباب‌بازی‌ها تا کاربردهای تجاری را دربرگرفته‌اند. یادگیری این دانش کاربردی در شرایط فعلی و توانایی تجاری‌سازی و درآمدزایی از این علم به یک نیاز اساسی برای دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه روباتیک و تصویربرداری هوایی تبدیل گشته است.

با توجه به رشد فزاینده بازار و و همچنین گسترش استفاده عمومی از مولتی‌روتورها ضرورت ایجاد ساختاری آموزشی برای این تکنولوژی جذاب ضروری نموده است. چیزی که بیش از پیش برای آموزش این مبحث جذاب روباتیک نیاز می‌نماید آموزش کاربردی و خصوصا عملی آن می‌باشد، آموزشی که در کنار شرح اصول عملکرد و ایمنی ساختار، زیرسیستم‌ها و طراحی مولتی‌روتور با ساخت و عملیاتی کردن مطالب روی یک پرنده همراه گردد.

کارگروه کارسازا با درنظرگیری این نیاز اساسی و جمع‌بندی تجربه‌ای که از برگزاری دوره‌های یک روزه آشنایی با روبات‌های پرنده و مقررات هوایی به‌دست آورده است، اقدام به تشکیل دوره عملی و جامع آموزشی نموده است که بتواند برای تمام افراد از مبتدی تا حرفه‌ای پاسخ‌گو باشد و این قابلیت را درون خود داشته باشد که تمام شرکت‌کنندگان بعد از شرکت در دوره بتوانند وارد دنیای کوآدها بشوند و خود بتوانند هم کوآد بسازند و هم طراحی کنند و یا کوادهای ساخته‌شده و آماده را تعمیر نمایند.

این دوره با همکاری و توجه ویژه جناب مهندس سعیدی دبیر کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و همت کارگروه کارسازا در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به‌صورت عمومی ایجاد شده است و تا به حال چهار دوره از آن با موفقیت برگزار گشته است.

در این دوره با توجه به نیاز مخاطبان به یادگیری تمامی جنبه‌های عملیاتی دانش مولتی‌روتورها، آموزش‌ها به‌صورت مجموعه‌ای اساسی از اصول ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از مولتی‌روتورها می‌باشد.

 

ویژگی‌های اساسی این دوره

  • ساخت یک روبات پرنده در طول دوره و تمام نکات لازم برای راه اندازی آن‌ها در دوره و پس از دوره
  • آموزش راه‌اندازی دو اتوپایلت نازا به‌طور کامل و پیکس هاک به‌صورت راه‌اندازی و کاربرد‌ها و آموزش نرم‌افزار میشن پلنر
  • جامع بودن مطالب از مطالب فنی تا مسائل قانونی و نحوه ورود به بازار

در حال حاضر در چه حوزه‌هایی از بازار مولتی‌روتورها در ایران می‌توانید فعالیت نمایید؟

در حال حاضر چندین حوزه بسیار پرمخاطب از مولتی‌روتورها در ایران فعال می‌باشد که این دوره می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای ورود به این حوزه‌ها باشد.

  • تصویربرداری هوایی: با استفاده از مولتی‌روتورها که بزرگ‌ترین بازار مولتی‌روتورها را شامل می‌شود و از تصویربرداری مراسم تا تولید فیلم‌های سینمایی را دربرمی‌گیرد.
  • تعمیرات مولتی‌روتورها: که با توجه به وجود حدود 11000 پهپاد تجاری فعال و کرش های زیاد پهپاد ها خود یک بازار بسیار بزرگ است.
  • مولتی‌روتورهای سم‌پاش: که به علت مزیت آن‌ها در سم‌پاشی بهینه و کاربری آسان در حال فراگیر شدن هستند.
  • نقشه‌برداری هوایی: که پس از تصویربرداری هوایی بزرگ‌ترین بازار کار مولتی‌روتورها را به خود اختصاص داده است.
  • صنایع پتروشیمی و نفت: خدماتی مانند بازرسی از خطوط انتقال گاز یا نفت، بررسی پیشرفت پروژه‌ها حمل سنسورهای نشت گاز و … که با توجه با وجود صنایع گسترده نفت و گاز در ایران خود یکی از بازارهای جذاب است.
  • سرگرمی و اسباب‌بازی: امروزه در هر فروشگاهی در انواع زیاد از این پرنده‌ها را مشاهده می‌کنیم.
  • جابه‌جایی اجسام و پست: یکی از راه‌های جدید و پرجاذبه حمل محموله‌های ارسالی که شرکت‌های بزرگی همانند شرکت پست و شرکت دیجی‌کالا را در ایران به‌دنبال خود کشانده است.
  • پرنده‌های نظامی: با کاربردهای شناسایی و جاسوسی، حمل محموله‌های نظامی و حمل سلاح که در حال توسعه و همچنین استفاده گسترده در جنگ‌های منطقه‌ای می‌باشند.
  • امداد و نجات: در سواحل کشور، کوهستان‌ها و مناطق صعب‌العبور که نمونه‌هایی از این دست ماموریت‌ها را در زلزله کرمانشاه مشاهده نمودیم.

و در آخر کاربردهای خاص مانند آتش‌نشانی، پلیس، تست سامانه‌ها و… را می‌توان نام برد.

خلاصه‌ای از برنامه دوره چهارروزه تئوری و عملی جامع روبات‌های پرنده

این دوره عموما به‌ترتیب زیر برگزار می‌گردد:

روز اول (9 الی 18). روز اول دوره عموما توسط مهندس سعدی با بحث ساختارشناسی شروع گشته و تا ظهر همین بحث ادامه می‌یابد، بعد از ظهر این روز به مباحث طراحی یک مولتی‌روتور، کلیاتی از زیرسیستم‌های مولتی‌روتورها و روش‌های ساخت و تولید پرداخته خواهد شد. در این روز مباحث کاملا تئوری می‌اشد.

روز دوم (9 الی 19). این روز با مبحث زیرسیستم‌ها به‌صورت تخصصی توسط مهندس کیان قطبی شروع شده و تا بعد از ظهر به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد. پس از اتمام مسائل تئوری بخش عملی دوره شروع شده و به بستن پک‌ها و تنظیم اتوپایلت و قطعات پرداخته می‌شود.

روز سوم (9 الی 19). در این روز ابتدا با ادامه مبحث زیرسیستم‌ها شروع کرده و ساختار و روش‌های تنظیم اتوپایلت و دوربین و ارسال تصویر به‌طور کامل گفته می‌شود و پس از آن به سراغ اتمام کار پرنده‌های ساخته‌شده و پرواز آن‌ها می‌رویم. پس از پایان بخش تئوری بخش آموزش پیکس هاک با معرفی نرم‌افزار mission planer ادامه می‌یابد و یکی از پرنده‌ها با این اتوپایلت آماده پرواز می‌گردد.

روز چهارم (9 الی 20). صبح این روز با ارائه مهندس داوود علی‌پور در بحث مخابرات و ارتباطات رادیویی همراه خواهیم بود و در بعد از ظهر مباحث مقررات هوایی و نقشه هوایی شروع خواهد گشت که عموما تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و در این بین آزمون خلبانی و تصویربرداری هوایی توسط پرنده‌های تجاری انجام خواهد شد.

و در انتها نیز فرایند ارزشیابی و نظرسنجی انجام خواهد شد.

سرفصل‌های دوره

گونه‌شناسی و طراحی:

  • گونه‌شناسی وسایل پرنده بدون سرنشین و آشنایی با انواع پيکربندی
  • آشنایی با اصول کلی عملکرد، عملیات و طراحی مأموریت پهپادها و آشنايی با انواع محموله‌ها
  • آشنایی با اصول طراحی پهپاد در دو کلاس هواپیمای دست-پرتاب و عمود-پرواز مولتی‌روتور
  • آنالیز آیرودینامیک و سازه
  • انتخاب موتور و ملخ
  • چیدمان کلی زیرسیستم‌ها

روش‌های ساخت و مونتاژ پهپاد:

  • آشنایی با اصول کلی ساخت پهپاد و تقسيم‌بندی قطعات از نگاه ساخت و توليد
  • روش‌های مختلف ساخت مواد کامپوزیت، فلزی، پلی‌آمید و چوب
  • نکات کلی در تعمیر و نگهداری و ترمیم و بازسازی وسیله پرنده
  • فراگيری مونتاژ، پروگرمينگ، کالیبراسيون و آماده‌سازی روبات پرنده جهت پرواز

زیرسیستم‌ها:

  • آشنایی با زیرسیستم‌های پهپاد
  • انواع و چیدمان محموله
  • دستگاه رادیو کنترل
  • سنسورها (بارومتر، لوله پيتوت، دورسنج، جريان‌سنج و…)
  • سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS)
  • سرو مکانیزم‌ها
  • موتور و ملخ
  • جایرو و شتاب‌سنج، IMU و AHRS
  • فرستنده‌ها و ایستگاه زمینی دریافت و مانیتورینگ تصاویر و اطلاعات
  • اصول کلی پرواز با رادیو کنترل و ایمنی

آشنایی با اصول هدایت و ناوبری براساس اتوپایلت نازا:

  • آشنایی با اصول هدایت و ناوبری وسایل پرنده بدون سرنشین
  • راه‌اندازی و تست اتوپایلت naza بر روی پرنده‌ها
  • ساختار اتوپایلوت، سنسورها و سیستم‌های جانبی، IMU و AHRS
  • نحوه برنامه‌ریزی و الگوریتم‌های کنترل

سیستم‌های مخابراتی و تله‌متری پهپاد:

  • آشنایی با اصول طراحی و عملکرد سیستم های مخابراتی پهپاد اعم از ارسال تصویر و ارسال دیتا
  • ایستگاه های زمینی دریافت و پخش تصویر
  • نحوه تنظیم آنتن های مخابراتی در وسیله پرنده و ایستگاه زمینی
  • نکات ایمنی و مسائل تداخل امواج و ریسک ها

آشنایی و راه‌اندازی اتوپایلت پیکس هاک:

  • آموزش کانفینگ اتوپایلت از طریق نرم‌افزار Mission Planner
  • راه‌اندازی و تست GPS و تله‌متری
  • کانفینگ اتوپایلت بر روی روبات‌های ساخته‌شده و تست پروازی

مقررات پروازی و حريم‌های هوايی:

  • آشنايی با مقررات هوايی و انکس های ایکائو ، اصول ايمنی و امنيت پرواز
  • آشنايی با مقررات ویژه پرواز پهپادها، حريم های هوايی، ممنوعيتها و محدوديت ها
  • آشنايی با هواشناسی و محدوديتهای جوی (باد، نور، رطوبت، فشار، دما، باران، ابر، مه و غبار)

جزئیات دوره

اساتید:

  • مهندس حامد سعیدی، دبیر کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
  • مهندس کیان قطبی، متخصص در زمینه روبات‌های پرنده
  • مهندس داوود علی‌پور، دبیر انجمن رادیوآماتوری ایران
  • به‌همراه کمک‌مربیان از کارگروه کارسازا در بخش‌های عملی و آموزش پیکس هاک

مدرک:

مدرک این دوره به‌صورت مدرک شرکت در دوره همراه با ارزشیابی و همچنین مدرک شرکت در دوره مقررات هوایی که لازمه دریافت مجوز پروازی می‌باشد، ازطرف اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد.

این گواهی دارای بخش ارزشیابی می‌باشد که ارزشیابی از دو طریق ارزیابی عملکرد کارورز در طول دوره و همچنین آزمون نهایی صورت خواهد گرفت و گواهی کارورزان در صورت تکمیل مدارک در انتهای دوره آماده تحویل خواهد بود.

هزینه:

هزینه شرکت در دوره برای مجموع 36 ساعت بخش تئوری و عملی، خرید تجهیزات، پذیرایی و مدارک با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های مختلف جمعا مابین 360 الی 390 هزار تومان می‌باشد.

توجه: در صورت فراهم آوردن پک کامل تجهیزات یک روبات پرنده (شامل موتورها و لوازم جانبی، فریم و اتوپایلت) از سوی کارورز دوره و یا شرکت به‌صورت تیمی (4 تا 5 نفر)، شرکت‌کنندگان از تخفیف ویژه میان 15 تا 30 درصد برخوردار خواهند شد.

مکان:

مکان برگزاری این دوره در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بوده و با توجه به شرایط پرواز و راحتی رفت‌وآمد در یکی از دانشکده‌های برق (سیدخندان) و یا هوافضا (حکیمیه) برگزار می‌گردد.

نحوه ثبت‌نام:

ثبت‌نام در این دوره پس از اطلاع‌رسانی از دوره جدید در دو مرحله از طریق سایت ایوند انجام می‌پذیرد. ابتدا یک مرحله پیش ثبت‌نام در سایت ایوند انجام شده و پس از ارسال اطلاعات شامل عکس و کارت ملی فرآیند ثبت‌نام اصلی از طریق ارتباط با مسئول ثبت‌نام انجام می‌شود.

در هر دوره اطلاع‌رسانی هم از طریق سایت و هم از طریق کانال تلگرامی کارسازا انجام خواهد شد. لینک ثبت‌نام در اطلاع رسانی‌ها موجود می‌باشد.

پیش‌نیازها:

در این دوره پیش‌نیاز خاصی مطرح نمی‌باشد و دوره به اندازه کافی برای تمامی شرکت‌کنندگان جامع می‌باشد و بنابراین نیازی به دارا بودن سطحی برای گذران دوره نمی‌باشد. در این بین پیش‌مطالعه و داشتن دیدی نسبت به مسائل و سرفصل‌های دوره می‌تواند کمک‌کننده بسیار خوبی برای دریافت هر چه بیشتر مباحث از این دوره باشد؛ در قسمت زیر تعدادی منبع مناسب برای مطالعه قبل از دوره پیشنهاد شده است.

به تمامی شرکت‌کنندگان توصیه می‌شود، قبل از شرکت در دوره حتما پیش‌مطالعه خوبی از مباحث زیرسیستم‌های مولتی‌روتورها، کاربردهای آن‎ها و بازارشان، موتور و فلایت کنترل و… داشته باشند تا دوره با سطح بالاتری برگزار گردد.

 

درباره ی سجاد کریمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *