خانه / دوره‌های آموزشی / پیکس هاک / شرح دوره پیکس هاک

شرح دوره پیکس هاک

امروزه با گسترش استفاده از ربات‌ها و به‌خصوص ربات‌های پرنده از جمله پهپادهای بال-ثابت، مولتی‌روتورها و همچنین ایجاد زمینه‌های جدید برای استفاده از این پرنده‌ها در ماموریت‌های مختلف، الزام هدایت و کنترل در جهت انجام ماموریت، بازار استفاده از فلایت کنترل‌ها و علی‌الخصوص فلایت کنترل‌های اتوماتیک را در سال‌های اخیر بسیار پررونق کرده است.

از میان فلایت کنترل‌های موجود در بازار که مورد استفاده بر روی انواع پهپادها هستند، خانواده Pixhawk دارای این ویژگی می‌باشد که بر روی انواع مختلفی از پهپادها و مولتی‌کوپترها قابلیت نصب و استفاده دارد و از طرفی سنسورها و ماژول‌های جانبی مختلفی که این فلایت کنترلر دارد عرصه مناسبی جهت عملیاتی کردن ماموریت‌های پروازی مختلف از جمله نقشه‌برداری، گشت‌زنی و … را در اختیار قرار می‌دهد.

علاوه بر آن Open-source یا متن-باز بودن این سخت‌افزار به کاربر این اجازه را می‌دهد که برای ایده‌های پروازی نو و ماموریت‌های جدید و نوآورانه و حتی پرنده‌هایی با فیزیک و رفتار خاص کدهای موجود را ارتقا دهد و یا اقدام به نوشتن کدهای جدید نماید. همچنین در کنار این سخت‌افزار، نرم‌افزار Mission Planner رابط کاربری پیشرفته‌ای بین انسان و اتوپایلت می‌باشد که هم اطلاعاتی از موقعیت و وضعیت پرنده را در اختیار قرار می‌دهد و هم انواع ماموریت‌های مدنظر را به پرنده ابلاغ می‌کند.

با توجه به قیمت بالای فلایت کنترل‌های شرکت‌های مطرح از جمله DJI و همچنین محدود این فلایت کنترل‌ها برای استفاده بر روی فریم‌های مختلف و البته خلاصه شدن پرواز در حالت رادیویی، تمایل به استفاده از اتوپایلوت‌هایی نظیر APM و Pixhawk رو به فزونی بوده است.

دوره تخصصی جامع اتوپایلت Pixhawk

با توجه به کاربردهای این فلایت کنترل پیشرفته ایجاد ساختاری آموزشی تخصصی در جهت استفاده مفید از این نوع فلایت کنترل‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد؛ بر این اساس دوره‌ای برنامه‌ریزی شده است که بتواند در دل خود به تمام جوانب این اتوپایلت به‌صورت تئوری و عملی بپردازد. هدف ما در این دوره جامعیت و تخصصی بودن آن می‌باشد.

همچنین بخوانید: شرح دوره تئوری و عملی جامع روبات‌های پرنده

کارگروه کارسازا با تجربه برگزاری دوره‌های بسیاری در زمینه‌های پهپادهای بال-ثابت و مولتی‌روتورها در این دوره قصد دارد تا با بهره‌گیری از اساتید مجرب و حرفه‌ای، آموزش جامعی نیز برای اتوپایلت Pixhawk پیاده‌سازی نماید. با توجه به استفاده از دیگر اتوپایلت‌های موجود در دوره‌های کاراسازا این دوره با هدف توانمندسازی شرکت‌کنندگان در استفاده تخصصی از فلایت کنترل می‌باشد تا شرکت‌کنندگان در این دوره بتوانند با بهره‌گیری از آموزش فوق بتوانند هر نوع پرنده مصنوعی را کنترل و هدایت کنند و در این مسیر فراگیری نرم‌افزار Mission Planner یکی از اصول کار می‌باشد.

ویژگی‌های این دوره

  • تشریح کامل ساختار اتوپایلت Pixhawk و ماژول‌های آن
  • آموزش کامل استفاده از نرم‌افزار Mission Planner
  • پیاده‌سازی و راه‌اندازی اتوپایلت پیکس هاک بر روی چندین پرنده بدون سرنشین
  • تعریف ماموریت‌های مختلف و پرکاربرد و اجرای آن در محیط آزاد
  • معرفی اصول کدنویسی در محیط کدنویسی این نرم‌افزار
  • بیان مقررات و اصول پرواز مربوط به پرنده‌های دارای اتوپایلت

کاربردهای شغلی مبتنی بر این اتوپایلت

پرنده‌های نوین:

ارتقا و استفاده از این اتوپایلت در تولید محصولات کارآمد برای ماموریت‌های خاصی می‌باشد که به ترتیب زیر است:

  • استفاده‌های کشاورزی از جمله سم‌پاشی: امروزه استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین برای سم‌پاشی مزارع و باغات بسیار مرسوم است؛ در زمانی بسیار کوتاه‌تر از روش‌های سنتی با کیفیتی بهتر و زمانی کوتاه‌تر.
  • حمل بار: ایده‌ای نوین که توجه شرکت‌های بزرگ مارکتینگ را به خود معطوف کرده است. ازجمله این شرکت‌ها، Amazon و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشند که سالانه مبالغ زیادی را هزینه تحویل کالاهای فروخته شده می‌کنند.
  • کاربردهای نقشه‌برداری: معمولا پروژه‌های عظیم عمرانی با شناسایی محل مناسب جهت ساخت‌وساز شروع می‌شود. وجود پرنده‌های بدون سرنشین و مجهز به اتوپایلت، دست‌رسی به مناطق مختلف را با کمترین هزینه باعث می‌شود.
  • کاربردهای شناسایی و نظامی: شناسایی مواضع دشمن با کمترین خطر و بیشترین جزئیات از فاکتورهای مهم جنگ‌های استراتژیک است.

پرنده‌های نظامی:

توسعه پرنده‌های نظامی ارزان و کارآمد از جمله پهپادهای بال-ثابت و مولتی‌روتورهای نظامی با  قابلیت تعریف ماموریت که در کشور ما خواهان بسیاری دارد.

اتوپایلت جایگزین:

استفاده از این اتوپایلت به‌عنوان فلایتی ارزان قیمت نسبت به اتوپایلت‌های نظامی برای پایین آوردن هزینه محصول و یا کاربری برای تست.

فلایت کنترل Pixhawk بر روی انواع مولتی‌روتورها و پهپادها و هر نوع پرنده با ساختاری خاص و جدید قابل پیاده‌سازی است و در انواع زمینه‌های تصویربرداری، نقشه‌برداری، سم‌پاشی و نگهبانی زمین‌های کشاورزی، صنایع نفت و گاز و موارد نظامی و تفریحی قابل استفاده می‌باشد.

سرفصل‌های دوره به تفکیک روز ارائه

1. معرفی و تعریف هواپیماهای بدون سرنشین (روز اول)

  • تاریخچه هوپیمای مدل
  • تاریخچه هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها
  • معرفی پنج پهپاد برتر داخلی و خارجی
  • کاربردهای هواپیماهای بدون سرنشین
  • انواع متریال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین
  • تعریف و توضیح شباهت‌ها و تفاوت‌ها و ویژگی‌های پرنده‌های الکتریکی و سوختی
  • تعریف و توضیح هواپیماهای بال-بالا
  • تعریف و توضیح هواپیماهای بال-وسط
  • تعریف و توضیح هواپیماهای بال-پایین

2. تعریف سطوح کنترلی هواپیماها و کاربرد‌های آن‌ها (روز اول)

  • معرفی و بیان اصول کارکرد Aileron
  • معرفی و بیان اصول کارکرد Elevator
  • معرفی و بیان اصول کارکرد Thrust
  • معرفی و بیان اصول کارکرد Rudder
  • اصول و قواعد ساخت فرامین کنترلی و نحوه نصب آن‌ها بر روی پرنده

3. تعریف انواع موتور (روز اول)

  • توضیح در مورد تفاوت موتور‌های سوختی و الکتریکی
  • تعریف موتورهای براشلس و بیان مشخصات و ویژگی آن‌ها
  • تعریف موتورهای جت الکتریکی و بیان مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها
  • تعریف موتورهای بنزینی و بیان مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها
  • تعریف موتورهای الکلی و بیان مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها
  • تعریف موتورهای جت سوختی و بیان مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها

4. تعریف خلبان خودکار (روز دوم)

  • تعریف خلبان خودکار و پایدارساز و بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها
  • دلیل استفاده از خلبان خودکار بر روی هواپیما
  • معرفی اتصالات مختلف خلبان خودکار و کاربردهای آن‌ها
  • معرفی سنسورهای موجود در داخل خلبانن خودکار و بیان توضیحات تکمیلی در مورد آن‌ها
  • تعریف ساختار و نحوه عملکرد GPS
  • تعریف ساختار و نحوه عملکرد گلوناس
  • تعریف ساختار و نحوه عملکرد تله‌متری

5.  Pixhawk چیست و دلایل تمایل استفاده از آن و بیان ساختار و نحوه عملکرد آن (روز دوم)

  • توضیحات در مورد نوع پردازنده و سرعت پردازش و سرعت ارسال فرامین در Pixhawk
  • معرفی ورژن‌ها و انواع مختلف خلبان خودکار Pixhawk و سنسورها و ماژول‌های هرکدام
  • بیان ورودی‌ها و خروجی‌های Pixhawk و چگونگی خروجی گرفتن از آن
  • نحوه دسترسی به کد خلبان خودکار و معرفی کلیات کار در فضای ROS

6. طریقه نصب فلایت کنترلر بر روی هواپیما (روز سوم)

  • محل مناسب نصب فلایت کنترلر و نحوه شناسایی این محل
  • بررسی نکات فنی جهت نصب فلایت کنترل و GPS بر روی هواپیماها

7. روش پروگرم کردن و نحوه راه‌اندازی نرم‌افزار Mission Planner (روز سوم)

  • طریقه اتصال فلایت کنترلر به PC
  • روش نصب و اجرای نرم افزار Mission Planner
  • روش انتقال اطلاعات بین نرم‌افزار و سخت‌افزار

8. تعریف و توضیح نرم‌افزار Mission Planner  (روز سوم)

  • معرفی Submenus  و طریقه استفاده از آن‌ها
  • بیان اصول  ایجاد تغییرات در هر بخش از نرم‌افزار

9. اصول کدنویسی و نحوه دسترسی به محیط کدنویسی و ارتقا اتوپایلت (روز سوم)

10. مقررات هوایی و محدودیت‌های پروازی (روز سوم)

11. اجرای یک پرواز خودکار با هواپیما (روز چهارم)

  • بیان اصول و قواعد Pointing در نرم‌فزار Mission Planner
  • معرفی Flight Modes
  • تعریف ماموریتی خاص توسط کاربر و انجام کاری مشخص در هر نقطه و شناشاندن نقشه به پرنده
  • پرواز عملی در فلایت مدهای مختلف در محیط آزاد

روز آخر در فرودگاه ایوانکی (افلاک آسیا)

جزئیات دوره

استاد دوره: مهندس کیان قطبی

مدت زمان: 4 روز 24-32 ساعت

مکان کلاس‌های تئوری: دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مکان پرواز و تست ماموریت: فرودگاه ایوانکی (افلاک آسیا)

هزینه دوره: 670 هزار تومان (تخفیف فقط در شرایط خاص)

مدرک دوره

مدارک این دوره از طرف اتحادیه صنایع هوایی و فضایی و مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به آن دسته از شرکت‌کنندگانی که در آزمون نهایی حداقل نمره مورد نیاز را کسب کنند اعطا می‌گردد.

پیش‌نیازهای دوره

در این دوره سعی بر آن خواهد بود تا مطالب به‌صورت بدون نیاز به پیش‌نیاز و جامع ارائه شود ولی داشتن اطلاعاتی کلی در موارد زیر بسیار کارگشا خواهد بود.

  • اطلاعاتی در مورد آئرودینامیک و نیروهای حاصل از آن بر روی هواپیما
  • اطلاعاتی کلی در مورد اصول برنامه‌نویسی (ترجیحا C)
  • اطلاعاتی در مورد الکترونیک

در این خصوص فایل آموزشی مقدماتی زیر ارائه شده است:

از آنجا که بخشی از این دوره، به‌صورت عملی و با پرواز همراه می‌باشد، توانایی خلبانی نیز یکی از پیش‌نیازهای غیرضروری دوره می‌باشد و به همین علت به تعدادی محدود، آموزش خلبانی به‌صورت عملی برای متقاضیان قبل از دوره وجود دارد.

نحوه ثبت‌نام

ابتدا از طریق لینک ثبت‌نام در سایت ایوند ثبت نام اولیه نموده و مدارک شناسایی خود شامل اسکن کارت ملی و عکس پرسنلی به جهت صدور گواهی شرکت در دوره را برای مسئول دوره آقای جعفرزاده ارسال نمایید.

تلگرام: 09383871910

نهایی نمودن ثبت‌نام از 5 روز مانده به دوره آغاز شده و شماره کارت و تمامی اطلاعات لازم برای واریز نهایی و شرکت در دوره برای شما ارسال خواهد گشت.

پیش ثبت نام دوره

 

کد تأیید

pixhowk poster

 

 

درباره ی سجاد کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *