خانه / هواپیمای مدل / طراحی، آنالیز و ساخت یک هواپیمای مدل از مبتدی تا پیشرفته

طراحی، آنالیز و ساخت یک هواپیمای مدل از مبتدی تا پیشرفته

طراح و مدیر پروژه: سجاد کریمی مسئول کارگروه کارسازا

مقدمه

در این گزارش سعی داریم به زبان ساده و علمی یکی از پروژه‌های تجربی کارسازا را در ساخت هواپیمای مدل بهینه، برای آموزش و تست‌های پروازی برای شما شرح بدهیم، سعی می‌کنیم در این گزارش کاربردی، تا آن‌جا که ممکن است اطلاعات کاملی را در اختیار شما علاقه‌مندان عزیز قرار دهیم.

در این گزارش چهارقسمتی ابتدا به اهداف و مراحل طراحی اولیه و آنالیز، سپس طراحی سه‌بعدی ساختار پرنده و تولید نقشه‌های ساخت می‌پردازیم. در مرحله آخر نیز به ساخت پرنده و پرواز آن و موارد لازم برای بهینه کردن بیشتر پرنده خواهیم پرداخت.

چرا هواپیمای pt-40؟

کارگروه کارسازا به چند دلیل بسیار ساده پرنده pt-40 را برای توسعه یک محصول ساده انتخاب نموده است:

  • سادگی ساخت برای افراد متخصص یا غیرمتخصص در مدت زمان کم
  • خوش‌پرواز بودن و پایداری
  • هزینه پایین ساخت و تعمیر
  • امکان آموزش بسیار ساده آن
  • امکان ساخت و بهره‌برداری آن در محیط کاری کارگروه کارسازا «دانشکده هوافضای خواجه نصیر»

تمام این عوامل دست در دست همدیگر می‌دهند تا از این پرنده مدل، امکان رسیدن به یک محصول درآمدزا را برای کارگروه کارسازا و یا دیگر استفاده‌کنندگان این محصول فراهم آورد.

در واقع هدف از ساخت این پرنده از طرفی بالا بردن تجربه گروه و آموزش دیگر دانشجویان است و از طرف دیگر ایجاد یک محصول برای درآمدزایی می‌باشد. حال یا به‌صورت فروش که در حال حاضر متقاضی زیادی ندارد، یا آموزش ساخت به دانشجویان و دانش‌آموزان که بازار مناسبی دارد و همچنین استفاده به‌عنوان یک وسیله برای تست اتوپایلت و سیستم‌های ساخته شده یا مورد آموزش در کارگروه کارسازا.

همچنین باید ذکر کنیم که خروجی مرحله اول توسعه این پرنده برای رسیدن به یک محصول مناسب برای آموزش، فروش یا تست‌های سیستمی و پروازی، یک پرنده بسیار ساده و با بازده پایین خواهد بود که در نهایت نیازمند چندین مرحله توسعه و یک فرایند زمان‌بر است. پس از ساخت یک نمونه اولیه و پرواز آن، فرآیند بهینه‌سازی دوباره پرنده و ساخت مدل دوم شروع شده و آن را نیز شرح داده خواهد شد. مهم‌ترین دست‌آورد این مرحله مقایسه نتایج تئوری و عملی و به‌دست آوردن داده‌های طراحی می‌باشد که تمامی این اطلاعات پس از استخراج در گزارش جداگانه‌ای شرح داده خواهد شد.

در این میان شما می‌توانید با راهنمایی‌ها و انتقادات و پیشنهادات خود ما را یاری نمایید.

با ما همراه باشید.

 

 

قسمت اول

 

ماموریت این بهینه‌سازی

در این نمونه ماموریت اصلی ما ساخت پرنده‌ای آزمایشی و البته بهینه است که توانایی جواب‌گویی تست‌های تجربی برای ساخت نمونه‌های بهتر را داشته باشد به این دلیل ماموریت در 6 بخش خلاصه می‌گردد:

1. در اولین مرحله، ماموریت ما تبدیل نقشه سازه فومی pt-40 به سازه چوبی بهینه است. از آن‌جا که این پرنده در ایران عموما به‌صورت فومی ساخته می‌شود و پرنده‌های فومی نیز دارای معایب و محدودیت‌های ساخت خود هستند (در کنار مزیت قیمت و سادگی کار)، ما می‌بایست پرنده‌ای چوبی از این نمونه درست نماییم که اولا قابلیت ارتقا داشته باشد و ثانیا تا حد زیادی شباهت ساختاری و وزنی با پرنده فومی را داشته باشد و از طرفی در کیفیت ساخت و همچنین ایرفویل دارای برتری‌هایی نسبت به مدل فومی باشد.

2. از آن‌جا که سادگی ساخت جزوی از اولویت‌ها می‌باشد، قطعات سازه می‌بایست جوری طراحی گردد که اولا %

درباره ی سجاد کریمی